Categories
Aprenent Mobilitat

Pistes per canviar el món, una mica… Caminar

Divendres 17/09, participava al Park(ing) Day a Terrassa, esdeveniment mundial que mou a persones i entitats a ocupar carrers per una estona, posant en valor la vida al carrer. Entitats ecologistes, culturals i musicals van vestir el carrers Sant Gaietà i Montserrat, prop del districte 0, en un comjunt vistós d’activitats al carrer que es podrien extendre durant tots els dies. El mateix dia assistia a una taula rodona a Sabadell sobre usos i usuàries de l’espai públic dins el Festival Regadora.

Anar caminant des de casa a la ubicació del Park(ing) Day, va ser un passeig encantador -veure moviment urbà combinat amb la tranquilitat que dóna el parc de Vallparadís-, i, saludable, més aquests dies de pluja de setembre que dóna una atmòsfera més neta. Hi vaig anar com a membre del grup local de Som Mobilitat i un cop allí, com no em podia quedar molta estona, vaig traslladar material informatiu de la cooperativa a un company del grup -Dani-, que també col·labora amb l’entitat Plantem-nos. L’espai de carrer que els hi va tocar el van decorar super guapo amb herbes, fustes i estris de llaurar, donant al conjunt el significat que volia la jornada reivindicativa: canviar cotxes per persones fent activitat.

Des de allí, cap a Sabadell, en moto per arribar a temps. Hagués volgut anar en un altra mitjà -bici o FGC-, en tot cas serveixi aquest estudi d’Oxford Economics per posar la moto davant el cotxe en la piràmide de la mobilitat. Apunto només una dada: “La investigació confirma que les motocicletes tenen una menor petjada mediambiental que els vehicles de quatre rodes, ja que la mitjana de les motocicletes de dues rodes de el parc automobilístic europeu emet uns 99 g de CO2 / km, menys de la meitat dels 210 g de CO2 / km que emet el cotxe mitjà (de gasolina i dièsel)”.

Sabadell, de la ciutat gris a la ciutat verda

Ponents:

Mònica Ubalde, IS Global: lligar salut i medi ambient

Antón Prieto, Red de Ciudades que Caminan

Màrius Navazo, geògraf expert en mobilitat

Resum de la taula rodona:

Caminar hauria de ser la base dels desplaçaments urbans, per millorar la salut i el medi ambient. Alliberar espais al carrer, disminuïnt el nombre de cotxes dóna més vitalitat urbana, el que fan i poden fer les persones. Així ho van pensar a Pontevedra l’any 1999 quan va guanyar l’alcaldia Miguel Anxo Fernández Lores. I encara governa!!. Un nou disseny del centre de la ciutat va donar lloc a treure +500 cotxes, posant els vianants per davant, provocant increments de la salut i la felicitat de les persones que hi gaudien d’aquest espai alliberat.

Moltes gràcies!!

Compartir