Som Elèctrics: apunts de 3 ponències

Anima’t per Som Mobilitat i com a membre del grup a Terrassa ahir vaig assistir a tres ponències del Congrés sobre el vehicle elèctric i els temes que l’acompanyen. Al igual que un dia escrivint sobre l’ODS 6 -aigua neta-, sovint no donem importància al fet d’obrir una aixeta, tampoc ho fem al tocar un interruptor.  Vaig prendre els següents apunts:

1ª Mireia Gascón: el disseny de les ciutats saludables
Els vehicles a més de la contaminació -aire i soroll-,  ocupen un espai públic (a Barcelona, si he apuntat bé el 65%), provocant menys espai per zones verdes, menys nens i gent gran que poden baixar al carrer a jugar o reunir-se, provocant menys socialització, menys activitat física, menys salut mental i física.  El portal isglobal.org dóna més pistes sobre les ciutats que volem.

2ª Agustí Payà: la conscienciació social, la mobilitat serà elèctrica i sostenible o no serà. 
A Noruega el 51% de les vendes de cotxes ja són elèctrics. Avui hi han 1.000M de cotxes al món. Al 2040, 20M seran elèctrics, pot ser arriba a més depenen de la velocitat en la producció de Xina i Corea.

Els cotxes de combustió maten -450.000 persones l’any- Els legisladors tenen la responsabilitat igual que van fer amb les empreses del tabac. Per sobre del dret a la mobilitat està la vida…. El dièsel mata més, 15 creuers contaminen com 800.000 cotxes i a sobre quan estan amarrats a port es mantenen els motors en marxa per donar electricitat i comfort als residents dels creuers.

Ens va posar el vídeo reduït Dirty Money: engany Volkswagen. El rebuig dels nord-americans a l’engany va provocar tornar 550.000 cotxes. A nivell d’empresa et pots moure per convicció o per estratègia de mercat, en ambdós casos no val tot.

3- Marta Marimón (Nissan): el paper de les marques d’automoció en la aposta per la mobilitat elèctrica i en la conscienciació social.
Nissan té com a  part de la seva missió la construcció d’un futur millor i sostenible, mitjançant el motor elèctric i les bateries.  El motor elèctric existeix fa 125 anys, on s’ha fet el gran salt ha estat en les bateries d’acumulació.  La visió de Nissan rau en què tots i totes hem de ser capaços de generar la nostra pròpia energia. El cotxe ja disposa de tecnologia per carregar-se i alhora retornar energia sobrant per l’abastiment energètic de les nostres llars -panells de 7w/h-,  amb carregadors bi-direccionals combinats amb cel·les de plaques solars. Així, es pot arribar a un estalvi de 500€ l’any. Ha presentat el vídeo del Amsterdam Arena com exemple d’autoproducció d’energia. Ens ha dit que hauria de ser un model a seguir per altres clubs de futbol, sobre tot aquells que juguen competicions europees, doncs deixarien de tenir en funcionament equips de gasoil connectats per si hi ha una apagada,  mentre es celebren els partits oficials -la UEFA per acords amb la TV posa multes milionàries si hi haguessin apagades als camps-.

Nissan també disposa de serveis de carsharing. Sobre aquests models es parlava a la jornada de tarda com a tendències de mobilitat que van a més. Des de Som Mobilitat ens volem apuntar a la tendència i fer realitat l’ús compartit de vehicles elèctrics a Terrassa.

Moltes gràcies!!

Compartir