Categories
Aprenent Sostenibilitat

Vacances i sostenibilitat

Anar acompanyat d’una gran organitzadora i la millor copilot, ens va portar a un viatge improvisat de 6 dies, passant pel Museu de Dinosaures d’Areny de Noguera. A més d’aprendre sobre l’origen i extinció dels dinosaures fa 65 milions d’anys, hem llegit que la seva extinció correspon a la 5ª a finals de període Cretàcic. Els geòlegs han dividit la història de la Terra en diferents períodes, des de fa 11.000 anys vivim a l’Holocè marcat pel final de l’era glacial i una relativa estabilitat ambiental.

Una de les moltes sorpreses i aprenentatges que ens ha ofert el museu i l’amabilitat de la seva responsable Ana Salazar, han estat els panells informatius sobre la 6ª extinció actual que està provocant l’activitat humana. A falta d’aprovació oficial, la geologia anomena aquest temps nostre com l’Antropocè.

Amb la E d’extinció 4 motius per la seva reflexió:

• Ètica, és una qüestió de saber estar al nostre lloc. L’homo sapiens no té cap dret sobre cap altre espècie. Com la resta de les espècies som una simple casualitat en l’evolució
  • Ecològics, és una qüestió d’equilibri. Desconeixem quines espècies poden eliminar-se sense prejudici del complex sistema que sosté la nostra
  • Econòmics, és una qüestió de sentit comú. Amb cada espècie que desapareix perdem matèries primeres, aliments i fàrmacs que poden ser insubstituïbles
  • Estètics, és una qüestió de plaer. La bellesa del que ens envolta és un plaer al que no podem fer renunciar a les properes generacions

Cap al final del dia següent, el viatge ens va portar a Àger on malgrat el cansament d’un matí i mitja tarda fent el camí a peu i el riu en caiac del Congost de Mont Rebei –una proposta de turisme sostenible de Ternua-, de 24 a 2 de la nit vam acudir a la visita nocturna del Parc Astronòmic del Montsec, on ens van explicar l’origen de la Terra i la situació de les estrelles. Som pols d’estrelles? La resposta ens la va donar el guia i Carl Sagan al 1973. L’espai interestel·lar n’és ple d’estrelles que es van apagant molt a poc a poc, generant infinits punts de llum fets de pols. Als inicis de la formació de la Via Lactea compostos químics i àtoms en moviment van formar la Galàxia i els planetes a partir de la seva interacció dins la pols. Ens han explicat que la primera estrella que ens dóna vida trigarà molt en apagar-se.

Pot ser si seguim pensant que som el centre de l’univers i seguim sense entendre a on ens pot portar una activitat frenètica en contra de l’equilibri natural de la Terra, acabarem sent de nou pols d’estrelles esperant una nova vida allà on ens porti el destí còsmic, sense haver d’esperar a que s’apagui el Sol. O pot ser a Déu se li acaba la paciència i ens torna a castigar per com tractem la seva creació.

Petjada del nostre viatge de dos persones i un animal

Emissions d’abast 1, directes: el mitjà de transport en principi havia de ser una furgoneta de lloguer en plataforma compartida que finalment es va convertir en una Volkswagen Multivan T3 dièsel, cedida per un amic -gràcies Francisco. El total de quilòmetres recorreguts han estat 1.400 amb unes emissions de CO2 aproximades de 224kg- equivalents a un vol d’anada a Londres de 2 hores. Els altres mitjans de transport van ser les nostres cames i un caiac doble.

Emissions d’abast 2, indirectes per energia: tota l’electricitat necessària per veure’ns i carregar mòbils ens l’ha subministrat la bateria del vehicle i per cuinar un recanvi de càmping gas.

Emissions d’abast 3 o altres emissions indirectes per productes i serveis adquirits: la mateixa furgoneta o camper al disposar de seients-llit, es va convertir en l’allotjament durant les 6 nits en què vam necessitar descansar. Totes les aturades les vam fer en espais reservats per a vehicles dormitori dels pobles o ciutats per on passàvem, excepte una tarda-nit a un Càmping a prop de Ainsa. Allí també aprofitàrem per dutxar-nos segons les costums d’higiene occidentals i la resta de dies ens banyàvem en rius i pantans. Els àpats van consistir en cafès matiners als bars dels pobles on pernoctàvem, productes que portàvem de casa i compres locals d’aliments, principalment pa i pastes de forn. L’aigua ens l’ha subministrat fonts públiques reomplint ampolles que portàvem de casa. Als mateixos pobles on veiem contenidors de colors dipositàvem les deixalles que generàvem i guardàvem d’acord a les normes bàsiques del reciclatge i l’obligatorietat de conservar els residus propis en llocs de muntanya o camins naturals que no disposen de papereres ni contenidors. Hem consumit 3 llaunes de beguda i 6 d’aliments, una ampolla de vi en vidre i un bidó d’aigua de Lourdes que intentarem reaprofitar per altres ocasions.

En total la despesa aproximada ha estat de 345€, desglossada en benzina, entrades a museus, càmping, alimentació i beguda, durant un recorregut que va iniciar-se a Terrassa dissabte 3 d’agost, passant per Andorra, Lourdes, Saint Saveur, Gavarnier -on vàrem pujar cap al Taillon i ens vam quedar a 100m per tornar i aconseguir-lo-, Port de Tourmalet, Llac de Payllon, Ainsa, Pont de Suert, Areny, Congost de Montrebei, Àger i per acabar al Pantà de Sant Ponç a prop de Solsona divendres 9 d’agost.